Team Rynkeby Skoleløbet 2017

Logo Team Rynkeby Skoleløbet 252 høj


Så er det igen ved at være tid til årets Team Rynkeby Skoleløbet.

Traditionelt har Thilde været den glade indsamler af mindst kr. 1.200,00 som vi stolt har kunnet overdrage et par uger efter løbet.

I år deltager vi så for første gang med hele tre børn, og det kunne være rigtigt sjovt, hvis vi gennemsnitligt kunne opnå det samme beløb som tidligere pr. barn, selvom vi ved, at det bliver svært at opnå 😉

Vi håber, at du vil støtte med et beløb, og selv det mindste beløb har stor betydning. Skriv til os, hvis du har lyst til at komme på én eller flere sponsorsedler.

Ungerne løber fredag den 7. april, og du vil senest dagen efter løbet modtage resultatet og få nogle dage til at overføre beløbet til os.

Vi håber meget at høre fra dig og senest onsdag den 5. april.

Team Rynkeby Skoleløbet Plakat Sponsorseddel Team Rynkeby Skoleløbet
Læs mere om Team Rynkeby Skoleløbet 2017. Du kan se plakaten i fuld størrelse, hvis du klikker på billedet herover. Kontakt os, hvis du har lyst til at gøre en på flere måder god gerning ved at blive skrevet på en sponsorseddel.

Du kan også læse mere på http://www.team-rynkeby.dk/skoleloebet.aspx

Google Maps – Smart men tankevækkende

Overvågningssamfundet er en meget debatteret størrelse og med god grund.

Uanset om vi kan lide det eller ej, så er det kommet for at blive. Og vi skal finde en måde at agere i det, og huske at passe på os selv.

Videoen herunder forholder sig ukritisk til emnet og fik mig nok en gang til at tænke på, hvor fascinerende og skræmmende det egentlig er.

Apps kræver tilladelser – Men Hvorfor?

http://appoteket.dk/tilladelser.php
http://appoteket.dk/tilladelser.php

Apps kræver tilladelser. Nogle apps kræver flere end andre, men hvorfor og hvad betyder alle disse tilladelser?

De fleste ved efterhånden heldigvis, at de skal værne om privatlivet og være påpasselige med at installere apps på telefonen i blinde.

De fleste af os kommer dog til det alligevel, ganske simpelt fordi det er svært at finde ud af og også at huske, hvad tilladelserne egentlig betyder.

Jeg kritiserer ofte udviklere mere eller mindre offentligt, når de laver apps, der kræver tilladelser, der er urimelige. Ind i mellem er jeg lykkedes med at trænge igennem og fået nogle af dem til at ændre deres apps.

Som udgangspunkt installerer jeg ikke apps, der vil have adgang til mine personlige oplysninger som kalender, kontaktpersoner, konti og lignende.

Ind i mellem ser jeg igennem fingre med kravene. Enten fordi appen er en must-have-app, eller fordi jeg har tillid til at udvikleren passer på mine oplysninger.

Google har tidligere ikke været meget for at fortælle os, hvad tilladelserne egentlig betyder. Det er fx ikke sådan, at du får en forklaring af tilladelserne, samtidig med at du installerer en ny app. Vi bliver gjort opmærksomme på, hvilke tilladelser en app kræver, men ikke hvad de betyder. Google har dog lavet en udmærket oversigt, som du finder her: https://support.google.com/googleplay/answer/6014972?p=app_permissions&rd=1&hl=da.

Desværre giver listen måske ikke et helt klart billede af, hvad tilladelserne så kan bruges til af udvikleren. Derfor er det heldigt, at vi har Kim Ludvigsen, der har taget sig tid til at give os et fornuftigt overblik og tilmed i et sprog, som er til at forstå. Du finder hans gennemgang af tilladelserne på http://appoteket.dk/tilladelser.php.

Rigtig god læselyst.

Læselog – Børne-/ungdomsbøger

Udover bøgerne i læseloggen læser vi en del letlæselige lydrette bøger såsom Lydret læsning og Ib serien. Nogle dage hjælper det på lysten og evnen, at jeg starter med at læse dem igennem, hvorefter ungerne selv læser bogen igen. Ofte ender de med at læse bøgerne to eller tre gange, fordi de får blod på tanden 😉

 

Måned/År Titel Forfatter Forlag Kommentar/
Bedømmelse
Februar 2017 Kalle og Palles sære opfindelser Aino Havukainen Turbine 🙂
Januar 2017 Stenalderdrengen Satoshi Kitamura Klematis 🙂
Nødder i rummet Elys Dolan Klematis 🙂 🙂
Rim med Rimus Ina Von Barm Special-pædagogisk forlag 🙂 🙂
Tik-tak – den lille robot Guido van Genechten Turbine 🙂
Kasper og Dragen og de Grusomme kæmper M. P. Robertson Thorup 🙂
Værd at vide om dinosaurer Christopher Maynard Flachs 🙂
Sørøverne flytter ind Jonny Duddle Turbine 🙂 🙂
December 2016 Kalle og Palle på arbejde Havukainen & Toivonen Turbine 🙂 🙂
Kaptajn Finn og Dinosørøverne – Den forsvundne skat! Giles Andrede Klematis 🙂
Hattejagten Sven Nordqvist Gyldendal 🙂
November
2016
Heksedåben
og andre gruelige historier
Ulf Palmenfelt Agertoft Børnebog 😐
Ungdomsbog 🙂
Det store løb Jochen Stuhrman Turbine 🙂
Mission til Flunkernes planet Cera & Ramis Apostrof 🙂 🙂
Når to er sure på hinanden Tor Åge Bringsværd Gyldendal 🙂
Det lille lokomotiv Ib Spang Olsen Gyldendal 🙂
Jorden kalder Anton-Emil Helle og Noah Norrid Lamberth 🙂 🙂
En nat uden Mulle Charlotte Fleischer Carlsen 🙂
Horrorbogen Miwer Carlsen 😐

 

Julen er (åbenbart stadig) ikke for muslimer

Jeg faldt over et opslag skrevet af Mattias Tesfaye på sin Facebookside. Han var faldet over et opslag i gruppen “Vejen til Allah“, som er virkelig trist læsning.

Jeg faldt så et stykke nede i kommentarsporet over, at forfatteren, Fatema Abdol-Hamid, til det oprindelige opslag forsøgte sig med en form for tilbagerulning, som jeg blev nødt til at kommentere, selvom jeg ellers øver mig i at tie stille i debatter på Facebook.

Læselog – Voksenbøger

Måned/År Titel Forfatter Forlag Kommentar/
Bedømmelse
November 2016 Skyerne over Vesterbro Thomas Aagaard Skovmand Lindhardt og Ringhof   😐
Andvake Jon Fosse Bechs Forlag   😐
Olavs drømme Jon Fosse Bechs Forlag   😐
Kveldsvævd Jon Fosse Bechs Forlag   😐
Wonderboys Michael Chabon Rosenkilde & Bahnhof   😐

 

Er folk i Kundeservice dummere end gennemsnittet? 

En velment oplysning sendt pr. mail til kundeservice i en større dansk butikskæde her til morgen udviklede sig i løbet af dagen til en korrespondance, jeg til sidst så mig nødsaget til at terminere med besked om, at medarbejderens chef skulle være hjerteligt velkommen til at kontakte mig pr. telefon i morgen.

Jeg troede ærligt talt ikke, at mine løg kunne blive længere. Men det kunne de.

Jeg sendte til morgen en velmenende mail til en større dansk butikskæde med oplysning om nogle kvalitetsproblemer for enkelte produkter i sortimentet.

På intet tidspunkt nævnte jeg ordet reklamation. På intet tidspunkt nævnte jeg, at jeg var utilfreds.

Tvært i mod handlede min henvendelse kun om mine observationer, som jeg mente, at en kæde, der bryster sig af et højt niveau af kvalitetssikring og på deres hjemmeside oplister den ene kontrolinstans efter den anden, kunne have glæde af at kende mere til.

Men kundeservice og kvalitetssikring stod vist ikke højt på den formentlig meget korte lystavle hos den medarbejder, der fik opgaven at besvare min henvendelse.

Som udgangspunkt synes jeg altid, at det er rart at få et hurtigt svar på en henvendelse. Det forudsætter dog, at svaret bærer præg af, at min henvendelse er blevet læst. Ikke nødvendigvis forstået. Men i det mindste læst.

Hvis modtageren er tvivl om noget, vil jeg spørges.

Det er også helt ok, at man gerne vil svare kunderne hurtigt, men i det mindste må denne målsætning indeholde et krav om, at man udbeder sig betænkningstid, hvis henvendelsen er anderledes eller måske lidt mere kompliceret end vanligt.

I mit tilfælde havde jeg ikke forventet meget andet end et svar med et tak for henvendelsen, og at man ville undersøge det nærmere. Man kunne også sagtens have valgt at stille et par opklarende spørgsmål, hvis man fandt det nødvendigt i forhold til sagens opklaring.

Man kunne også have valgt at påbegynde en behandling og være vendt tilbage senere, hvis man havde brug for yderligere information for at kunne komme videre.

I stedet blev man ved med at skrive mails til mig om, at man havde brug for et fakturanummer for at kunne oprette en reklamation. På intet tidspunkt forstod man i “Kundeservice”, at jeg ikke var interesseret i at lave en reklamation. Det var en service fra min side. En information om at de formentlig har et problem.

Jeg var til sidst nødt til at skrue bissen på, og bad medarbejderen om at vise vores korrespondance til sin chef, som forhåbentlig ville vide, hvordan der skulle handles.

Herefter hørte jeg heldigvis ikke mere, og om de har løst problemet eller ej, kan jeg derfor ikke svare på. Og jeg er faktisk også ligeglad. Jeg ved bare, at det er slut med at handle foder i Petworlds forretninger, da vi gentagne gange har oplevet møl i foderet derfra.

 

Møl i foderet er måske ikke farligt, men de er ulækre, og vores kanin vil ikke spise foder, der er ramt. Jeg ved det ikke, men måske møllenes efterladenskaber ændrer smagen?

Herunder ser du den video, som jeg sendte til Petworlds kundeservice, så de kunne se, hvilke dyr, der var tale om. Formentlig et to-farvet frømøl; Plodia Interpunctella.

12 timer

Så mange timers søvn krævede det, at jeg havde skrevet indlægget “Hold kæft, Ditte Giese“.

Det tog mig det meste af en dag at skrive det, og det bød mig at gå i seng klokken 20.00 og sove i 12 timer.

Indlægget består af 1296 ord, hvor præcis de 800 af dem var citeret tekst.

Jeg tænker ikke, at det for mit “normale Jeg” ville være den store opgave at skrive 496 ord, og oplevelsen får mig da kraftigt til at overveje, om jeg er nødt til at udsætte ambitionen om at få skrevet lidt mere.

Når jeg tager et kig på hjemmesidens database, kan jeg se, at mine aktiviteter på bloggen var kraftigt dalende fra 2010. Der har frem til i dag været nogle få ultra korte perioder, hvor jeg har fået skrevet lidt, hvoraf det meste dog stadig ligger uafsluttet i databasen, og aldrig er lagt op. Endnu værre ser det ud, hvis jeg danner mig det samme overblik over vores private hjemmeside.

Med andre ord har jeg bare fundet endnu flere beviser på, at jeg skulle være stoppet op og have trukket vejret noget før, så jeg ikke nu skal sidde med en kogt hjerne og forsøge at kæmpe mig tilbage.

Pas på dig selv derude!